English Page  English Page   سایتهای مرتبط  سایتهای مرتبط   استخدام  استخدام   اطلاع رسانی  اطلاع رسانی   پیگیری دانشجویان  پیگیری دانشجویان   راهنمائی  راهنمائی   امور پژوهشی  امور پژوهشی   امور آموزشی  امور آموزشی   شبکه دانش  شبکه دانش   گروه پژوهشی مدیریت کیفیت  گروه پژوهشی مدیریت کیفیت  
در صورتی که یک دوره نیمروزه برای آموزش ارسال و اصلاح مقاله برگزار شود تا چه حد آن را مفید می دانید؟
: تمایلی به شرکت ندارم
: مایلم در این دوره شرکت کنم
: ضروزی است و حتماً شرکت می کنم
   صفحه اول
   اخبار
   رزومه کامل
   سوابق تحصیلی
   عناوین و جوایز
   سوابق شغلی
   دروس تدریس شده ››
   برگزاری کارگاه های آموزشی
   عضویت در انجمن ها
   عضویت در کمیته ها و شوراها
   عضویت تحریریه مجلات ››
   داوری مجلات بین المللی
   عضویت در کمیته کنفرانس ها
   سوابق مدیریت کنفرانس ها
   مقالات ››
   پروژه های دوران تحصیل ››
   راهنمایی/مشاوره دانشجو ››
   طرح های پژوهشی ››
   کتاب ها ››
   گالری عکس
   تماس












  شمسی   

               

شبکه دانش  ناب-چابک  معرفی

شبکه دانش ، ناب-چابک ، معرفی


بسم الله الرحمن الرحیم

عصر امروز با وجود کمبود منابع در بخش های مختلف تولیدی نیازمند استفاده بهینه از منابع می باشد، به نحوی که هدف بشر امروز اندیشدن برای آیندگان و زندگی آن ها می باشد. در این راستا بهترین استراتژی که در جهت رسیدن به این هدف کمک قابل توجهی کرده است، همانا استراتژی ناب می باشد. بسیار معتقدند، آن  چه صنایع ژاپن را بر آمریکا تفوق  داد، کاربرد اصول و فنون تولید ناب در آن کشور بود.

در سالهای بازسازی جنگ جهانی دوم، صنایع ژاپن (به صورت عام) و تویوتا (به صورت خاص) دارای یک مشکل بودند و آن این بود که چگونه ساخت و تولید خرد شده خود را بدون وجود منابع در برابر کمپانی های عظیم در غرب (بویژه آمریکا) و در مواجه با محدودیت های فراوان که توسط نیروهای اشغالگر تحمیل و باعث کاهش فروش و منابع بسیار محدود برای سرمایه گذاری روی کارخانجات جدیدی که برای تولید موثر کافی ضروری به نظر می رسند شده بود، بازسازی کنند.

در نگاه اول، این کار غیرممکن به نظر می رسید. تصویر بی رحمانه بهره وری خط تولید همراه با ماشین های عظیم الجثه و تخصصی شده که تعداد بیشماری از اجزاء را برای مونتاژ سریع توسط تیم های کارگران تولید می کنند در تفکر تجاری نقش بست. هنگامی که تائی چی اهنو[1] به عنوان مدیر مونتاژ مشغول به کار شد تویوتا نزدیک به ورشکستگی قرار داشت . وظیفه او طراحی مجدد تولید بود (Harvey, 2004).با محدودیت هایی که او در سازمانش پیدا کرد، و مطالعه برروی فعالیت های موفقیت آمیزی که در دیگر صنایع ژاپن انجام گرفته بود، تعریف مجدد اهنو از تولید، تمرکز شدید به منظور استفاده بهینه از سرمایه گذاری مشخص بود:

- ساخت تنها آنچه مورد نیاز است.

- حذف هر آنچه ایجاد ارزش افزوده نمی کند.

- توقف اگر کاری به اشتباه انجام می شود.

اما در علم مدیریت و مهندسی صنایع،آن چه توجه بیشتر مدیران عالی و اجرایی کسب و کارهای مختلف را به خود جلب کرده است همانا توجه به مشتری است، آن گونه که دانشمندان متخصص در این زمینه  عامل اصلی بقای کسب و کارها را وجود مشتری می دانند و رسالت اصلی خود را بر منبای جلب رضایت مشتری و فراتر از آن وفاداری مشتری می دانند. از آن جا که مشتریان بازار گروه های مختلفی می باشند و به روشنی می توان دید که هر کدام دارای سلیقه ها و نیازهای های متفاوتی می باشند که انتظارشان این است که نیازهایشان در زمان مورد نیاز برآورده شود.

همه بحث های موجود، افکار متخصصان علم مدیریت عملیات و تولید را  به سمت استراتژی چابک می برد. استراتژی که در پایان دهه 1990، آغاز قرن بیستم و یکم مطرح گردید. تحقیقات زیادی حاکی از آن است که استراتژی چابک در صنعت تولید و خدمات قادر به انجام رنج وسیعی از تنوع و ویژه سازی برای مشتری می باشد و قواعد این استراتژی به صورت زیر تعریف می شود:

-         هر چیز خیلی سریع تغییر می کند و غیر قابل پیش بینی است.

-         بازار نیازمند حجم پایین، کیفیت بالا، کالاهای سفارشی و خاص می باشد.

-         چرخه عمر کالا ها بسیار کوتاه بوده و سریع توسعه یافته، هم چنین زمان تاخیرشان کوتاه می باشد.

-         کیفیت جامع و سطوح خیلی بالایی از خدمات مد نظر است.

-          با توجه به معرفی استراتژی ناب و چابک، به منظور ایجاد تعادل در این دو استراتژی، مفهوم دیگری به نام ناب چابک معرفی شد، که می تواند از جهت پاسخ گویی به موقع به نیازهای مشتری و هم چنین صرفه جویی در منابع امروز برای عرضه به آیندگان منجربه افزایش توجه واحدهای کسب و کار به مسئولیت اجتماعی شود.

و کشور عزیزمان ایران با توجه به این که در این مقطع حساس از حیات، نیازمند راهکارهای اصولی و علمی برای پایدار ماندن در عرصه کسب و کار می باشد. به نحوی که بتواند با صرفه جویی در منابع کالاهای کم هزینه و مورد نیاز برای مصرف کنندگان داخلی عرضه کند، چرا که حمایت از تولید ملی بدون توجه به استراتژی هایی چون ناب چابک امکان پذیر نخواهد بود.

در همین راستا استادان و دانشجویان گروه مدیریت دانشگاه اصفهان با توجه به رسالت عظیمی که در همه دانشگاه ها تعریف شده است، در حرکتی نوآورانه و سرشار از امید در این حوزه یعنی استراتژی ناب و چابک، اقدام به ایجاد شبکه دانش ناب چابک نموده است، و امید این است که به یاری خداوند متعال در آینده ای نه چندان دور متخصصانی با برند جهانی در جهت حمایت از کسب وکار داخلی و فراتر از آن توسعه علم در این زمینه در سطح دنیا در این نهاد خود جوش پروش یابند.

به همین منظور در راستای فعال سازی و توانمند سازی این شبکه تخصصی علمی در قدم اول تعریف موضوعات نو و به روز در این زمینه و پیاده سازی آن ها در صنایع کشور و در راستای آن انتشار مقالات متعدد در مجله های معتبر بین المللی را هدف قرار داده است و امید می رود این حرکت که سر منشا آن جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه اصفهان می باشند، با استقبال اساتید متخصص و همکاری دانشجویان علاقمند در این زمینه در سراسر کشور راه را  برای رسیدن به موفقیتهای بزرگ سهل و آسان گرداند.

 ما به شروعی که مسیری پر از موفقیت را انتظار می کشد ایمان داریم، چرا که باورمان این است که  خداوند، والاترین سر منشا حمایت همواره در این مسیر حامی ماست.



[1]TaiichiOhno

 

  عناوين مرتبط :

    اعضا
    اعضا



کليه حقوق اين سايت برای دکتر آرش شاهين محفوظ است

برنامه نويسی و حق تکثير اين نرم افزار متعلق به ( اصفهان هاست ) ميباشد

www.arashshahin.com